Tato stránka používá Cookies. Informace o Cookies.
 
PRO MOBIL
PRO MOBIL
KLASICKY
KLASICKY


Tablety

Trh tabletů v EMEA stále trápí nízká poptávka spotřebitelů

Analytici očekávají, že trh za celý rok 2019 oslabí o 10,2 %. Dobrou zprávou je předpověď, že komerční segment do roku 2023 poroste o optimistických 4,6 % ročně.

Společnost IDC uvádí, že trh tabletů v regionu EMEA vykázal ve třetím čtvrtletí 2019 další pokles, tentokrát o 8,2 % na 10,9 milionu kusů. Trh se stále potýká především se slabou poptávkou ze strany spotřebitelů.

Pozitivní zprávou však je, že komerční využití tabletů stále stoupá – tento segment ve sledovaném období vykázal meziroční zlepšení o 4,2 %. Růst podporuje i pokračující digitální transformace.

„Apple v tomto kvartálu dokázal ještě zvýšit svůj podíl v regionu; nyní ovládá přes pětinu trhu,“ komentuje Helena Ferreiraová z IDC. „Nasycenost podporuje konsolidaci, o čemž svědčí i fakt, že v západní Evropě drží TOP 5 více než tři čtvrtiny trhu.“

Analytici dodávají, že celkový trh tabletů v západní Evropě meziročně poklesl o 6 %. Poptávka ve střední a východní Evropě, Blízkém východu a Africe (CEMA) se ovšem ve stejném období propadla o 12 %.

„Celkové ztráty v CEE a MEA prohlubuje pokles prodejů klasických tabletů. Propad jsme zaznamenali zejména u tabletů s obrazovkou do 10 palců, kterým výrazně konkurují chytré mobily s velkým displejem,“ vysvětluje Nikolina Jurišičová z IDC.

Jednotliví výrobci ve třetím kvartálu 2019 vykázali smíšené výsledky. Již zmiňovaný Apple posílil o 3,7 %, Lenovo vyrostlo o 5,1 % a sesadilo Huawei z pomyslné bronzové příčky a Amazon si připsal 8,4% růst.

Z uplynulého čtvrtletí naopak nemají radost Samsung a Huawei; ti totiž ve sledovaném období zaznamenali dvouciferný propad o 18,6 %, resp. o 18,9 %. Samsung se podle analytiků soustředí na svou řadu S, Huawei trápí ztráta důvěry spotřebitelů.

IDC odhaduje, že v posledním kvartálu a za celý rok 2019 trh tabletů v regionu EMEA poklesne o 10,2 %. Upadající spotřebitelskou poptávku budou podle analytiků mírně zlepšovat nové modely iPadů a tabletů Surface.

Komerční segment v regionu by měl do roku 2023 růst v průměru o 4,6 % ročně. „Z dlouhodobého hlediska očekáváme růst hlavně díky rozvíjející se mobilitě a širšímu způsobu využití tabletů v podnikové sféře,“ upřesňuje Jurišičová.

Výsledky trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)

Výrobce Prodej 3Q19 Podíl 3Q19 Prodej 3Q18 Podíl 3Q18 Meziroč. změna 1. Apple 2,428 22,2 % 2,347 19,7 % 3,4 % 2. Samsung 2,053 18,8 % 2,521 21,2 % -18,6 % 3. Lenovo 1,207 11,0 % 1,148 9,6 % 5,1 % 4. Huawei 0,984 9,0 % 1,213 10,2 % -18,9 % 5. Amazon 0,881 8,1 % 0,812 6,8 % 8,4 % ostatní 3,371 30,9 % 3,859 32,4 % -12,7 % Celkem 10,923 100 % 11,900 100 % -8,2 %

Zdroj: IDC

Tabulka 2 – Prognóza trhu tabletů v regionu EMEA (miliony kusů)

operační systém Prodej 2019  Podíl 2019 Prodej 2023 Podíl 2023 CAGR* '19-'23 1. Android 29,794 69,6 % 25,865 65,6 % -3,5% 2. iOS 10,242 23,9 % 9,639 24,5 % -1,5 % 3.Windows 2,730 6,4 % 3,634 9,2 % 7,4 % ostatní 0,042 0,1 % 0,277 0,7 % 60,0 % Celkem 42,809 100,00 % 39,415 100,00 % -2,0 %

* složená roční míra růstu

Zdroj: IDC

autor Zuzana Bičíková


Mobilní verze našich dalších titulů

 
 
Nahoru
 
Nahoru
 
© IDG Czech Republic, a.s.